Studenterkollokvium - Sidsel Andreasen: Teologi eller entropi: Kan livets oprindelse beskrives ud fra termodynamik?

Torsdag 8. november 2018,  kl. 15:15 - 16:00

Drawing of 'Theory of Evolution' Billede kilde: http://woosterbiblechurch.org/plan-of-salvation.html
Drawing of 'Theory of Evolution' Billede kilde: woosterbiblechurch.org/plan-of-salvation.html

Supervisor: Ole J. Knudsen

Hvordan opstod livet?

Vi tager udgangspunkt i teorier lavet af MIT biofysiker Jeremy England, der forsker i livets oprindelse ud fra et fysisk standpunkt, med udgangspunkt i termodynamikkens love.

Dette undersøges ved at se på hvilke generelle fysiske egenskaber, den gruppe af ting, vi med sikkerhed definerer som liv, besidder.

Englands primære teori, dissipation-driven adaptation, tager udgangspunkt i levende tings fænomenale evne til absorbere energi fra omgivelserne og omdanne og bortlede denne energi i form af varme. England mener at kunne beskrive dette matematisk underbygget af fysik, der siger at atomer og molekyler drevet af en ekstern energikilde, omgivet af et varmebad, ofte vil tilpasse sig en tilvækst af energi ved at samle sig, så de bedre bortleder varme. Biologisk kunne energikilden være solen, mens varmebadet kunne være atmosfæren eller havet.

Denne teori er meget kontroversiel og har som følge fået en del kritik. Men hvis den viser sig at kunne lægge grundstenen til forståelsen af livets opståen vil det være revolutionerende.