Studenterkollokvium - René Tronsgaard Rasmussen: ROSETTA: Kunsten at lande på en komet

Mandag 10. november 2014,  kl. 14:15 - 15:00

ROSETTA: Kunsten at lande på en komet
René Tronsgaard Rasmussen

Vejleder: Hans Kjeldsen

Mandag den 10. november kl. 14.15
Fysisk Auditorium

Om få dage kulminerer 18 års arbejde, når Den Europæiske Rumfartsorganisation ESA kaster sig ud i den første kontrollerede landing på en komet. Den på flere måder usædvanlige rumsonde, ROSETTA, med landingsmodulet PHILAE, har kredset omkring kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko i tre måneder. Begge moduler er proppet med avancerede, videnskabelige instrumenter, som skal observere kometen på dens rejse ind mod solsystemets indre og analysere dens kemiske sammensætning.
ROSETTA er den hidtil mest ambitiøse rummission til en komet, og hvis alt går vel, vil vi få et helt nyt indblik i et astronomisk fænomen, som har fascineret, forundret og foruroliget menneskeheden gennem årtusinder. Samtidigt kan resultaterne give os ny viden om forholdene i det tidlige solsystem og måske bringe os et skridt tættere på en forståelse af livets oprindelse.