Studenterkollokvium - Mikkel Berg Christensen: Analogier i Fysikken

Mandag 26. februar 2018,  kl. 14:15 - 15:00

Supervisor: Kristian Hvidtfelt Nielsen

Analogier er kraftfulde redskaber i videnskaben; ikke mindst i fysikken. Naturen genbruger strukturer i vidt forskellige systemer, hvilke kan udforskes gennem analogi. Forskning fra det forrige århundrede antyder at analogi spiller en fundamental rolle i kognitive tankeprocesser og udviklingen af forståelse. Det er da måske ikke overaskende at analogier, både indenfor og på tværs af videnskaberne, har ledt til et væld af fremtrædende opdagelser.

Kollokviet kaster lys på analogiers mangfoldige anvendelse i fysikken og ser nærmere på hvad analogier består af; både fra et videnskabsteoretisk synspunkt og gennem eksempler. Eksemplerne tager os, blandt andet, fra solsystemet til kvantemekanikken og fra et rum fyldt med hviskende politikere til opstanden af Higgs-partiklen.