Studenterkollokvium - Mikael Henneberg: "Why so serial?" Simulering af fysik vha. parallel computing

Mandag 7. oktober 2019,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

Supercomputeren Summit – Af Carlos Jones/ORNL

Supervisor: Dmitri Fedorov

Computersimuleringer anvendes i dag hyppigt indenfor et væld af discipliner, da de tillader os relativt billigt og sikkert at teste teorier af, uden at udføre fysiske eksperimenter. Computerens udvikling gennem 1900-tallet har gjort os i stand til at simulere ikke bare enormt komplekse systemer, men også ellers utilgængelige systemer. Dette betyder dog også, at der stilles store krav til de computere, der står for simuleringerne. Da vi er gået ind i en tid, hvor udviklingen af computere i høj grad baseres på parallelisering, er det naturligt at se på, hvordan det kan bruges fordelagtigt indenfor simulering.

Grafikkort er i dag yderst velegnede til parallelle beregninger, og jeg vil se på, hvordan de kan bruges til at accelerere fx klassisk N-legeme simulering og simulering af spin-spin vekselvirkning. Kollokviet rundes af med en snak om supercomputere, som også tilbyder parallelisering og sætter grænser for, hvad det er muligt at simulere i dag.