Studenterkollokvium - Michael Iversen: Fysikken bag trommer

Fys. Aud.

Et klassisk trommesæt

Supervisor: Karsten Riisager

Trommen har en central rolle i mange former for musik. Trommeslageren vælger med omhu de trommer, som passer bedst ind i musikgenren. Derfor kan trommer se meget forskellige ud, lige fra den store halvkugleformede pauke som bruges i orkestermusik til den mindre cylinderformede lilletrommer fra trommesættet. Men hvilken sammenhæng er der mellem faconen og lyden fra en tromme og hvordan kan man beskrive en tromme matematisk?

I dette studenterkollokvium dykker jeg ned i fysikken bag trommer. Jeg fortæller først og fremmest om, hvordan en tromme producerer lyd og sammenligner trommen med andre instrumenter. Specielt svarer jeg på, hvorfor næsten alle andre musikinstrumenter har en tonehøjde, mens en tromme ingen har. Herefter undersøges hvordan man skal ændre på trommens størrelse og form for at opnå den helt rigtige klang. Desuden analyserer jeg, hvilken effekt trommestikken og anslaget har på lyden.