Studenterkollokvium - Michael Hangaard Rüdiger: Elevatoren til rummet

Torsdag 24. oktober 2019,  kl. 15:15 - 16:00

Rumelevatoren (JPG).

Supervisor: Frank Grundahl

Konstruktionen af en elevator, som går fra overfladen af jorden og ud i rummet kan lyde som et yderst urealistisk projekt. Realisering af en sådan elevator vil revolutionere menneskets tilgang til rumrejse. En rumelevator kunne give visionen om at gøre mennesket til en interplanetær race momentum uden lige, alt imens ordet bæredygtighed vil nå nye højder inden for rumindustrien. Ydermere vil en rumelevator kunne mindske omkostningerne ved rumrejse drastisk og resultere i, at muligheden for rumrejse bliver et hvermandseje. Spørgsmålet forbliver dog: kan rumelevatoren blive en realitet inden for den nærmeste fremtid?

For at belyse ovenstående spørgsmål, vil dette kollokvium redegøre for konceptet, som lægger til grund for rumelevatoren. I forlængelse af dette vil den basale fysik ved rumelevatoren blive præsenteret samt konceptets største komplikationer. Her vil der blive lagt specielt fokus på fysikken/designet af kablet - rumelevatorens største og mest delikate komponent.