Studenterkollokvium - Mathias Bräuner: Klimamodeller

Mandag 7. maj 2018,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Matthias Heymann

Ifølge klimafremskrivninger er vi nødt til at reducere udledningen af drivhusgasser kraftigt og meget snart, hvis ikke kloden skal kastes ud i en tilstand med uoverskuelige økologiske og menneskelige konsekvenser. Stigende vandstande, hyppigere forekomster af ekstreme vejrfænomener og en stigning af jordens middeltemperatur ved jordoverfladen, der vil skabe større og flere direkte ubeboelige zoner, som vil tvinge store folkemængder ud i migration.

Mere eller minder sådan har budskabet lydt i lang tid nu. Det er voldsomme scenarier. Men hvordan kan klimaforskerne være så sikre, og er de overhovedet det?

Jeg vil i mit kollokvium undersøge klimamodeller nærmere. Hvad er klimamodeller egentlig for en størrelse? Hvordan er de opbygget, hvilke problemer og udfordringer har klimavidenskaben og hvor stor tillid kan vi egentlig have til modellernes forudsigelser?