Studenterkollokvium - Marc Breiner Sørensen: Hvordan man antænder en raketmotor uden raketten eksploderer

Mandag 19. april 2021,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud. / Zoom

SpaceX merlin motoren, der benyttes på Falcon 1, Falcon 9 og Falcon Heavy raketterne

Vejleder: Hans Kjeldsen

Når vi skal rejse mellem jorden og rummet benytter vi raketter. Tilbage i 60’erne så vi stormagter kæmpe om at nå først til månen, hvilket resulterede i 6 bemandede månelandinger mellem 1969 og 1972. NASA har nærmest lige siden, snakket om den bemandede rummission til Mars som var den blot 10 år væk. Missionen er stadig 10 år væk, men nu er det ikke længere NASA der bygger fartøjet til rejsen. Lige nu befinder vi os midt i det andet rumkapløb hvor det i stedet for stormagter, er private virksomheder, der driver udviklingen.

Raketten virker efter et af de mest basale mekaniske principper: newtons tredje lov, som en fysikstuderende stifter bekendtskab med allerede på sit første studieår. Men hvordan virker raketmotoren egentligt? Hvilket brændstof skal vi bruge og hvornår skal vi bruge det? Hvordan udslynges massen, for at generere en impuls, i den rigtige retning? I dette oplæg vil jeg forsøge at besvare nogle af disse spørgsmål. Mekanikken bag rakettens bevægelse og dele af den grundlæggende termo- og fluiddynamik bag motorens design beskrives, og jeg forsøger at svare på hvorfor vi endnu ikke har været på Mars.