Studenterkollokvium - Laurits Meller Thomsen: Strengens Akustik

Mandag 6. november 2017,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Karsten Riisager

Når man spiller et strengeinstrument, såsom guitar eller klaver, er det ikke altid åbenlyst, hvorfor instrumentet har den klang som den har.

I dette kollokvium vil jeg beskrive forskellige effekter fra strengeinstrumenter fra et fysisk perspektiv, heriblandt klangforskellen mellem en klaver streng, som er anslået af en hammer og en guitar streng, som er klipset. Ligeledes vises,  hvorledes en musiker kan ændre klangen af sit strengeinstrument. Dette gøres med simple modeller som giver den overordnet effekt, hertil vil der være MATLAB animation af strenge, som er sat i svingninger på forskellige måder, for at gøre ligningerne, som beskriver strengens bevægelse, mere konkrete.

Kollokviet indeholder også et eksperiment, hvor den simple models evne til at forudsige, hvad der faktisk sker på en streng, når den bliver anslået sættes på prøve.