Studenterkollokvium - Laurids Møller Jepsen: Hvordan Kosmisk Stråling Påvirker Vores Klima

Mandag 4. december 2017,  kl. 14:15 - 15:00

Vejleder: Christoffer Karoff

Har supernovaer historisk været afgørende for Jordens temperatur?

Når man snakker om klimaforandringer, refereres der typisk til variationer inden for det seneste århundrede. I de sidste 500 mio. har Jordens globale temperatur dog haft nogle meget større udsving.

Solsystemets har på sin vej rundt i Mælkevejen passeret galaksens spiralarme. I spiralarmene er der en større tæthed af supernovaer og dermed af kosmisk stråling. Den kosmiske stråling ioniserer molekyler i Jordens atmosfære, hvilket producerer aerosoler, som er nødvendige for dannelsen af lavthængende skyer. Da disse skyer samlet set har en afkølende effekt, kan kosmisk stråling dermed være med til at køle Jorden.