Studenterkollokvium - Lasse Bjørn Kristensen: “Machine Learning”

Mandag 11. september 2017,  kl. 14:15 - 15:00

Supervisor: Sune Nørhøj Jespersen

Hvis vi vil opfylde sci-fi forfatternes profetier og bygge robotter som kan gebærde sig i den virkelige verden, er det vigtigt at disse er i stand til at tolke "sanseindtryk" og træffe beslutninger baseret på disse. Netop den slags opførsel er dog svær for en programmør at finde en god opskrift på. Hvilken matematisk formel kan skelne et ansigt fra et andet, og hvilke udregninger skal man lave for at vinde i skak? I kollokviet vil vi se på hvordan man kan omgå dette problem ved at drage inspiration fra menneskelig læring. Vi vil se hvordan man kan bygge programmer som ikke skal have forklaret præcist hvordan de skal agere, men i stedet kan lære fra eksempler eller ved at prøve sig frem. Vi vil se at dette kan gøre vores computere i stand til at genkende objekter og tage beslutninger. Endeligt vil vi undervejs se eksempler på, at denne "Machine Learning" ikke bare handler om robotter og selvkørende biler, men også har anvendelser indenfor både fysik og kemi.