Studenterkollokvium - Johan Kølsen de Wit: Inflation og Multiversteorien

Mandag 16. november 2020,  kl. 14:15 - 15:00

Fys.Aud /Zoom

Illustration af separate universer i multiversbilledet

Supervisor: Steen Hannestad

Med inklusionen af inflationsfasen vores i model, der beskriver de tidligste begivenheder i universet, har det allerførste sekund en betydelig indflydelse på vores forståelse af naturen.Derudover introducerer inflationsfasen en helt ny fundamental teori, som ændrer vores verdensbillede. Denne teori er multiversteorien.

Formålet med dette kollokvium er at forstå inflationsfasen og multiversteorien i bred forstand. Dette gøres ud fra følgende fremgangsmåde:
Jeg vil begynde med at undersøge de problemer modellen, som beskrev universet, havde, samt hvorfor de problemer ledte til inklusionen af inflationsfasen. Derefter vil fundamentale aspekter og mekanismer af inflationsfasen blive redegjort for. Vi vil derfra fortsætte med multiversteorien og analysere, hvorfor den er en konsekvens af teorien om kosmisk inflation. Til sidst vil jeg diskutere, om idéen om multiversteorien blot er en spekulation eller nærmere et accepteret billede.