Studenterkollokvium - Jesper Dam Knudgaard: Er månen lavet af ost?

Torsdag 1. november 2018,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Moon Cheese by Ryan Talboth

Supervisor: Hans Kjeldsen

Månen er lavet af ost.

De fleste ser dette udsagn for hvad det er: En myte. Men hvordan kan man vide sig sikker? Månen er uden for de flestes rækkevidde, og på samme måde som nogle mennesker automatisk klasker hånden på alt markeret ‘nymalet’, vil vi i dette kollokvium undersøge mulighederne for at bestemme sammensætningen af diverse himmellegemer. For hvordan kan man være sikker når man ikke er der til at røre og føle? Er astronomi baseret på gætværk og modeller, eller har man noget konkret at læne sig op ad?

I løbet af kollokviet vil jeg gennemgå forskellige metoder i astronomien, og hvordan man benytter disse til at undersøge kosmossets mindste medlemmer, herunder min egen model til bestemmelse af materialekompositionen af himmellegemer.