Studenterkollokvium - Jannie Horslund Thomsen: Multivers

Mandag 5. november 2018,  kl. 15:15 - 16:00

Illustration af Gerd Altmann

Supervisor: Steen Hannestad

Har du nogensinde overvejet, hvorfor vi lever i et univers, hvor rummet og konstanter netop er sådan, at liv kan opstå? Det virker ret heldigt, men måske kan multiverser forklare denne umiddelbare tilfældighed.

Jeg vil i mit kollokvium fortælle om multiversteorier med fokus på inflationsbobler og mange-verdensfortolkningen af kvantemekanikken. De to teorier har meget forskellige udgangspunkter nemlig hhv. inflationsteorien og kvantemekanikken, men begge teorier fører til uendeligt mange variationer af universer med forskellige egenskaber. Pludselig virker det ikke så mærkeligt, at vi lever lige præcis i det univers, som vi gør. Kunne multiversteorier give svaret på, hvorfor vi er her, eller er det blot en sjov tanke uden fysisk videnskabeligt indhold? Kom til kollokviet, og vurder det selv.