Studenterkollokvium - Henrik Lund Mortensen: Ghost Sensing

Vejleder: Jacob Sherson

Torsdag den 17. December kl. 11.15
Fysisk Auditorium

I hverdagen bemærker vi ikke underlige kvantemekaniske fænomener som superposition, entanglement og bølgefunktionskollaps, men netop disse kan udnyttes til at løse opgaver, som i den klassiske verden er uløselige. Det gennemgåes hvordan vi kan bruge kvantemekanikken til at detektere en bombe, der er så følsom, at blot en enkelt partikel vil udløse den. Her udnyttes, at bombens tilstedeværelse bliver en slags måling, der giver information om systemet. Dette kan gøres uden at bomben nogensinde interagerer med partiklen – og dermed uden at den sprænges! Det vises også hvordan kvantemekanikken kan bruges til at tage billeder af objekter med lys der aldrig har været i nærheden af objektet. Denne 'quantumness' kan måske i fremtiden udnyttes til blandt andet hurtigere og sikrere kommunikation.