Studenterkollokvium - Esben Rohan Christensen: Ludwig Boltzmann: Tilfældighedernes Geni

Mandag 19. marts 2018,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Alberto Imparato

Ludwig Boltzmann var en af 1800-tallets mest indflydelsesrige tænkere. Han var en stærk fortaler for atomhypotesen og forsøgte ud fra denne at udlede Termodynamikkens 2. Lov. Dette arbejde medførte grundlæggelsen af Statistisk Mekanik, Boltzmann-ligningen og den første matematiske beskrivelse af entropi.

I dette kollokvium undersøges hans bidrag til Statistisk Mekanik både fra et fysisk og (idé)historisk perspektiv. Hvorfor? Faktisk er studiet af de indvendinger og diskussioner, der opstod i hans samtid, en god måde at forstå teorien på. Derudover var Boltzmanns samtid unik fra et videnskabsteoretisk synspunkt: Forskellen på model og virkelighed, nødvendigheden af klare antagelser, og vigtigheden af et sobert videnskabeligt diskussionsforum illustreres næppe mere tydeligt end i Boltzmanns tid. Slutteligt, er det en god historie!

Efter kollokviet vises dokumentaren "Boltzmann: The Genius of Disorder", som omhandler både Boltzmanns liv og teorier. Den varer godt en time og er på engelsk.