Studenterkollokvium - Ellen Hørlyk Pilgaard Nielsen: Sovjetunionens atomprogram under den kolde krig

Mandag 16. november 2020,  kl. 15:15 - 16:00

Fys.Aud / Zoom

Padehatteskyen efter Tsar bomba som blev sprængt den 30. oktober 1961. (© Rosatom State Atomic Energy Corporation)

Supervisor: Kristian Hvidtfelt Nielsen

Den 30. oktober 1961 sprængte Sovjetunionen verdens største atombombe ”Tsar Bomba” på næsten 60 MT TNT i luften over Novaya Zemlya i det arktiske ocean – aldrig før eller siden er der sprængt en atombombe af samme størrelse.

Jeg vil i dette studenterkollokvium fortælle om Sovjetunionens vej til atombomben fra fissionens opdagelse til sprængningen af Sovjetunionens første atombombe og om Manhattanprojektets betydning for denne bedrift.
Derudover vil jeg fokusere på, hvordan sovjetiske forskere fra fissionens opdagelse og gennem hele den kolde krig arbejdede på at udnytte energien, der kan udvindes ved atomkraft, til fredelige formål. Jeg vil blandt andet komme ind på Sovjetunionens to primære typer af atomreaktorer og hvad fordelene og ulemperne ved disse var, samt hvordan Sovjetunionen også brugte atomenergi til at drive skibe, satellitter og til forarbejdning af fødevarer.