Studenterkollokvium - Christian Færgemand Madsen: Supersymmetri

Mandag 11. marts 2019,  kl. 15:15 - 16:00

Udvalgte elementarpartikler og deres mulige superpartnere.

Supervisor: Steen Hannestad

Standardmodellen beskriver universets mindste byggesten og deresvekselvirkninger i form af elementarpartikler. Derudover er standardmodellen meget succesfuld i den forstand at den kan forklare mange eksperimentelle resultater samt har formået at forudsige eksistensen af flere elementarpartikler som siden hen er blevet fundet eksperimentelt. Den er dog ikke uden mangler da den eksempelvis ikke kan beskrive tyngdekraften hvilket tyder på at standardmodellen ikke er den endegyldige sandhed.

Der findes mange teorier som prøver at løse nogle af standardmodellens problemer og en af de mest populære kaldes supersymmetri. Studenterkollokviet handler derfor bl.a. om hvad supersymmetri overordnet er, hvilke problemer i standardmodellen det kan løse og hvad den seneste status er i jagten på supersymmetri.