Studenterkollokvium - Casper Olesen: Finjustering af naturkonstanterne – en anden verden

Torsdag 14. november 2019,  kl. 14:15 - 15:00

Figuren viser bobler, der symbolisere multiverset. Hver enkle boble repræsenterer et  element i multiverset.
Figuren viser bobler, der symbolisere multiverset. Hver enkle boble repræsenterer et element i multiverset.

Supervisor: Steen Hannestad

Små ændringer på de parametre, som beskriver vores univers, kan være katastrofale for udviklingen af intelligent liv. Dette ligger naturligvis op til spørgsmålet: Er vores univers mon finjusteret til at rumme liv? For at kunne komme med et kvalificeret svar på dette spørgsmål, er man først nødt til at introducere multivers teorien, som vil blive beskrevet i denne præsentation.

Jeg vil starte med at betragte de forskellige typer af multiverser og, hvordan de er forskellige. Primært vil jeg fokusere på den type af multiverser, hvori der ikke findes et entydigt sæt af fysiske parametre og konstanter. Herefter skal vi undersøge, hvordan vores verden vil se ud, hvis vi justerer på bl.a. den elektromagnetisk kraft, protonens masse eller antallet af dimensioner. Baseret på dette, vil jeg afslutningsvis komme med mit bud på, hvorvidt vores univers er finjusteret til at udvikle intelligent liv samt, hvad fremtidig forskning kan bidrage til på dette område.