Studenterkollokvium - Casper Gammelmark Muurholm: Proton computertomografi - Eller hvordan man tager værdifulde billeder med protoner

Torsdag 18. maj 2017,  kl. 14:15 - 15:00

Casper Gammelmark Muurholm

Proton computertomografi - Eller hvordan man tager værdifulde billeder med protoner

Supervisor: Jacob G. Johansen

Date student colloquium: Thursday 18/5 kl. 14.15

Op mod hver tredje dansker vil i løbet af deres levetid udvikle en form for kræft. Der findes mange modaliteter til bekæmpning af kræft, men en af dem under størst udvikling er protonterapi.

Protonterapi har den fordel at der afsættes relativt lidt energi inden protonerne når et vist energiniveau, hvorefter hele den resterende energi afsættes hurtigt. Dette betyder at protonterapi potentielt er mere skånsomt end traditionel behandling med røntgenstråler. Denne fordel er dog begrænset af hvor præcist man kan udregne hvor protonerne stopper inde i kroppen. Denne udregning er i dag baseret på x-ray CT hvilket giver en stor usikkerhed da x-ray CT er baseret på fotoner og ikke protoner.

Dette kollokvium vil indeholde en introduktion til computertomografi baseret på traditionel x-ray CT. Derefter vil kollokviet fokusere på hvordan man med lignende metoder kan anvende protoner til samme formål, hvordan proton CT kan forbedre protonterapi samt hvor langt man er kommet med udviklingen af en prototype proton CT skanner.