Studenterkollokvium - Amalie Stokholm: At skue hunden på hårene? Ekstremt højopløste billeder af stjerneoverflader

Torsdag 3. november 2016,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

At skue hunden på hårene? Ekstremt højopløste billeder af stjerneoverflader

Amalie Stokholm

Supervisor: Tim White

Torsdag d. 3/11 kl. 14:15
Fysisk Auditorium

Teleskoperne er astronomernes øjne, og jo bedre teleskoper vi har, desto bedre idé har vi om, hvordan tingene forholder sig på fjerne stjerner og planeter. Teleskopernes evne til at se detaljer afhænger af diameteren af teleskopets objektiv, men der er både teknologiske og økonomiske begrænsninger for, hvor store teleskoper vi kan bygge. Interferometrien kommer med et alternativ. Et astronomisk interferometer er et netværk af mindre teleskoper, og ved at kombinere lyset fra de forskellige teleskoper og få lyset til at interferere, kan man opnå en ellers uopnåelig detaljegrad, der tillader os at se på stjernerne som andet og mere end bare lysende prikker på en mørk baggrund. Ved at bruge interferometri har vi fantastiske muligheder for at kigge dybere ud i universet og lærer mere om stjernerne.