Speciel type Ia supernova i Nature i denne uge

IFAs Max Strizinger er medforfatter på artiklen med titlen "A hybrid type Ia supernova with an early flash triggered by helium-shell detonation", publiceret i Nature 5. oktober 2017

Supernova SN 2016jhr blusser kraftigt op fra 4. til 5. april 2016

Det store japanske teleskop Subaru på Mauna Kea, Hawaii er udstyret med en superhurtig supernovajæger, som kaldes MUSSES - MUlti-band Subaru Survey for Early-phase SNe Ia”. I den nye artikel beskriver hovedforfatter Ji-an Jiang fra Tokyos Universitet sammen med en lang række internationale samarbejdspartnere opdagelsen af en usædvanlig supernova af den ellers ret sædvanlige type Ia.

Det er en kendt sag, at type Ia supernovaeksplosioner sker i binære stjernesystemer, men den faktiske proces har været debatteret i årevis. De to fremherskende teorier handler om enten en sammensmeltning af to hvide dværgstjerner sent i deres levetid, eller om, at gas fra en større ledsagestjerne overføres til en mindre hvid dværg, indtil den når den kritiske chandrasekargrænse. Derefter bliver den hvide dvært ustabil og eksploderer. Muligvis forekommer begge typer eksplosioner i naturen. MUSSES-opdagelsen af en type Ia supernova blot en dags tid efter selve eksplosionen har kastet nyt lys over debatten, og det ser ud til at en helt tredje forklaring er mulig.

Energiudstrømningen efter selve supernovaeksplosionen viser en uventet kraftig stigning blot nogle få dage efter selve eksplosionen. I artiklen foreslår forfatterne, at dette kan skyldes, at der pludseligt falder en større mængde helium ned på overfladen af den hvide dværg. Det forårsager en kerneeksplosion på overfladen, og trykbølgerne fra eksplosionen trænger så ned i stjernens kulstofholdige kerne, hvor selve supernovaeksplosionen så starter.

Artiklen i Nature med titlen "A hybrid type Ia supernova with an early flash triggered by helium-shell detonation" kan findes her.

En pressemeddelelse fra Universitetet i Tokyo (på engelsk) giver mere baggrund.