Poul Erik Nissen modtager IFAs fortjenstmedalje

Ved en kort ceremoni efter orienteringsmødet mandag den 4. juni 2018 fik lektor emeritus Poul Erik Nissen af institutbestyrer Lars Andersen overdraget IFAs fortjenstmedalje.

Poul Erik Nissen modtager diplom og fortjenstmedalje.

Lars Andersen begrundede overdragelsen af medaljen med Poul Erik Nissens lange karriere i forskningens tjeneste - en karriere, som ikke viser tegn på at slutte, da Poul Erik stadig 14 år efter sin pensionering udgiver artikler og deltager aktivt i forskningsaktiviteterne på Stellar Astrophysics Centre.

Allerede i 1963 blev han ansat som instruktor i astronomi på Astronomisk Institut, som den gang havde til huse på Ole Rømer-Observatoriet. Da Poul Erik i 1965 skulle aftjene sin værnepligt, fik han fra forsvaret, foranlediget af daværende professor Mogens Rudkjøbing, tilladelse til at blive "afgivet til undervisningsformål i indtil 10 timer ugentligt". Siden fortsatte karrieren som det fremgår her:

Poul Erik Nissen har primært forsket i udviklingen af Universets kemiske sammensætning og grundstofdannelsen i stjernerne helt tilbage i den allertidligste tid efter Big Bang. Det er et arbejde, som har fået fornyet aktualitet, idet SAC i de kommende år satser stærkt på Galaktisk Arkæologi.

I ESO og i bestyrelsen for blandt andet Nordisk Optisk Teleskop, og som underviser og vejleder for utallige astronomer har Poul Erik Nissen også ydet en betydelig indsats.

IFAs fortjenstmedalje uddeles hermed for første gang.