Nicola Lanata, IFA og Ove Christiansen, Kemisk Institut fik en god ide!

Villum Experiment bevillinger har til formål at støtte forskere, som prøver at tænke ukonventionelt, og derfor har forskningsideen "Simulering af stærkt korrelerede materialer ved at kombinere kvanteteori og maskinlæring" modtaget kr 1 930 108,00.

Nicola Lanata. Privatfoto.

Forslaget blev ligesom 400 andre indsendt anonymt, og det lyder i korthed sådan her:

At finde svar på nogle af de grundliggende videnskabelige spørgsmål, som omhandler såkaldte "stærkt korrelerede materialer" (for eksempel superledere ved høje temperaturer) ligger stadig udenfor vore evner og muligheder. Den største forhindring for at løse disse problemer er, at vi med de nuværende teoretiske værktøjer oplever, at beregningerne ofte bliver for langsomme til at vi nogensinde kan få resultater. Her foreslår vi istedet en usædvanlig og banebrydende metode, hvor vi anvender Machine Learning til at løse problemet. Det kan måske drastisk ændre måden hvorpå vi idag udfører kvantesimuleringer, og på længere sigt kan det måske anvendes til uendeligt mange problemer i faststoffysik, kemi og forskning i materialeegenskaber.

Konventionelle beregninger sammenlignet med beregninger, hvor Machine Learning er introduceret. Illustration fra ansøgningen.

Simulering af elektronernes opførsel i faste stoffer med kvantemekaniske metoder fordrer typisk regnetider, som vokser hurtigt hvis vi prøver at beskrive de mikroskopiske vekselvirkninger imellem elektronerne med større nøjagtighed."

Videnskabelig direktør for Villum Fondene Thomas Bjørnholm siger: "Den vovede ide, som man næsten ikke vover at nævne højt, kan måske være en udfordring til den anerkendte forskning, selvom den ikke passer ind i det almindelige system, som er finansieret med peer-reviews."

Villumfondenes pressemeddelelse om alle de 52 Villum Experiments bevillinger er her.