ISOLDE på CERN og IFAs Karsten Riisager har hovedrollerne i større artikel i Ingeniøren 18. januar 2019

En rigtig god og grundig gennemgang af de nye opdagelser af den dobbelt-magiske atomkerne Sn-132 og af danske fysikeres store rolle igennem årene med ISOLDE-detektoren på CERN

ISOLDE beamline med det første HIE-ISOLDE cryomodule i baggrunden i den lysegrå cryostat. Foto: CERN.

Efter opgraderingen af ISOLDE til HIE-ISOLDE begynder de første resultater nu at dukke op - blandt andre en eftervisning af, at kernen Sn-132 faktisk som forventet er en dobbelt-magisk atomkerne.

I dagens artikel i INGENIØREN fortælles om det nye resultat, og ikke mindst om danske fysikeres medvirken til forskningen på CERN i en lang årrække.

Lektor Karsten Riisager fra Institut for Fysik og Astronomi fortæller i artiklen om sit arbejde på CERN. Foto: IFA/AU.

INGENIØRENs artikel findes i dagens papirudgave, og vil være tilgængelig for abonnenter på websiden i løbet af få dage. Af ophavsretslige grunde kan vi desværre ikke linke direkte til artiklen.