Interdisciplinær forskning i strålingsdoser på IFA og AUH modtager stor bevilling

Peter Balling, IFA og Ludvig Muren, Klinisk Institut, AUH har modtaget en Interdisciplinary Synergy bevilling på knapt 15 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden.

3D printet hoved i dosimetermateriale. Det blå område har modtaget en strålingsdosis. Foto: IFA

Bevillingen vedrører forskning i nye metoder til eksperimentel verificering af 3D-fordelingen af medicinske strålingsdoser, eksempelvis ved det nye protonterapianlæg på Aarhus Universitetshospital, Skejby.

I moderne strålebehandling, inklusiv protonterapi, planlægges og gives patienternes dosis med stor rumlig præcision over et tredimensionelt volumen for at bestråle en given tumor med den ønskede dosis og samtidig skåne det omkringliggende væv bedst muligt.

Det er imidlertid en udfordring i medicinsk strålebehandling, at den rumlige strålingsfordeling ikke kan måles præcist i tre dimensioner.

De glade bevillingsmodtagere; Peter Balling (t.v.) og Ludvig Muren foran det nye protonterapianlæg på Aarhus Universitetshospital. Foto: Michael Harder/AUH.

I dette interdisciplinære projekt samarbejder medicinske fysikere på Aarhus Universitetshospital og fysikere på IFA med speciale i materialefysik og optisk fysik om at udvikle et nyt dosisfølsomt materiale. Det nye dosimetermateriale kan udlæses optisk i 3D med høj rumlig opløsning, det kan støbes i enhver ønsket geometrisk form (fx som en bestemt kropsdel) – og dosimetrene kan potentielt genbruges mange gange.

Projektet vil demonstrere kliniske anvendelser af de nye dosimeterteknikker, også inden for de nyeste behandlingsteknikker såsom protonterapi og integrerede MRI og stråleterapi-installationer

Pressemeddelelsen fra Novo Nordisk Fonden kan ses her.