Fredagsforedrag - Liv Hornekær: Kul-nanostrukturer: fra reaktioner i rummet til fremtidens elektronik

Fredag 15. april 2016,  kl. 15:15 - 16:00

Aud. G1

Titel: Kul-nanostrukturer: fra reaktioner i rummet til fremtidens elektronik

Foredragsholder: Liv Hornekær

Tid: Fredag d. 15 kl. 15.15 (kaffe, te og kage fra 15.05)

Sted: Aud. G1

Abstract: I rummet mellem stjernerne spiller kemiske reaktioner på nanoskopiske kulkorn en hovedrolle i skabelsen af nye molekyler, smukke stjernetåger, samt for fødslen af nye stjerner og planetsystemer. I laboratoriet kan vi genskabe de reaktioner og studere dem. Den viden vi får, leder nogle gange til uventede gennembrud indenfor helt andre felter: Vores studier af reaktioner mellem brint atomer i rummet ledte f.eks. til opdagelsen af en ny metode til, at kontrollere de elektroniske egenskaber i det teknologisk lovende 2D materiale grafén. Den kontrol åbner muligheden for, at grafén kan bruges til at bygge fremtidens elektroniske kredsløb, eller som del-element i morgendagens solceller.