Fra USA til Aarhus med hybride kvantematerialer

Professor i nanoteknologi og kvantecomputere Yong P. Chen fra det amerikanske universitet Purdue i Indiana etablerer et større forskningsprogram på Aarhus Universitet. Han har fra Villum Investigator programmet fået tilbudt 40 mio. kr. til forskningsaktiviteter på Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet.

Professor Yong P. Chen

Yong Chen skal eksperimentere med hybride kvantematerialer og -enheder med hidtil usete funktionaliteter ved at kombinere forskellige kvanteelektroniske og -fotoniske systemer. Projektet kaldes “Hybrid Quantum Materials and Devices”. Allerede nu er der et intenst samarbejde med nogle af forskergrupperne på Aarhus Universitet, her iblandt Villum Centers of Excellence om Diracmaterialer og Optiske Processer på Kvanteskala.

I projektet fokuseres der på den nye viden og de nye teknologier, som kan fremkomme, når man for eksempel arbejder med 2-dimensionale hybride materialer, som kan optræde som for eksempel halvledere, isolatorer, magneter og superledere. Der er mulighed for at opdage nye tilstandsformer, og for at studere ny fysik, som senere vil kunne anvendes ved kvanteelektronik, optoelektronik og tabsfri energitransport.

Villum Investigator-programmet placerer forskeren i centrum og fokuserer på forskernes hidtidige virke og evne til at opbygge internationalt anerkendte forskningsmiljøer.

”Gennem langsigtet finansiering er tanken at give forskerne ro og mulighed for at fordybe sig i den forskning, der optager dem allermest, for derigennem at styrke forskning, der kan føre til gennembrud og overraskende resultater,” forklarer VILLUM FONDENs forskningsdirektør, Thomas Bjørnholm.

Ud over professor Yong P. Chen har også fire andre forskere fra Aarhus Universitet modtaget sammenlignelige millionbeløb fra Villum Fonden. Det er fra Institut for Kemi: Bo Brummerstedt Iversen, Karl Anker Jørgensen og Henrik Stapelfeldt, og fra Institut for Datalogi Lars Birkedal.

Bevillingerne blev offentliggjort den 2. april 2019.