EU støtter planetvidenskab med 10 mio. euro

Pengene går til et nyt projekt, Europlanet 2024 Research Infrastructure (RI), og involverer blandt andre forskere fra Aarhus Universitet.

Planetvidenskab er i fokus i nyt projekt, Europlanet 2024 Research Infrastructure (RI), som støttes med 10 millioner euro fra EU's Horizon 2020. Projektet involverer forskere fra Det Europæiske Planetologi Netværk i 21 lande, og også Aarhus Universitet er en del af netværket med blandt andet universitetets Planetologi Laboratoriet.

Projektet skal udbrede planetvidenskaben og etablere en infrastruktur til at tackle de vigtigste videnskabelige og teknologiske udfordringer, forskerne står overfor. Adgangen til planetforskning, -simulation og analysefaciliteter skal åbnes og et globalt netværk med blandt andre små teleskoper og fællesskaber etableres.

Med Europlanet 2024 RI får det planetariske samfund fri adgang til at forske på tværs af grænser i 24 laboratorier i Europa og fem forskningsfelter på verdensplan.

Europlanet 2024 RI varer fra februar 2020 til januar 2024, og du kan følge med her.