Delphini-1 er på fri fod i rummet - men endnu ingen kontakt

Tak til de mange, som mødte op i Auditorium E i torsdags til deployeringen af Delphini-1. Vi har endnu ikke hørt fra den, men er optimistiske

Delphini-1 få sekunder efter at den blev sendt ud fra ISS.  Foto: NASA og NanoRacks.
Delphini-1 få sekunder efter at den blev sendt ud fra ISS. Foto: NASA og NanoRacks.

Vi har endnu ikke fået kontakt med vores satellit Delphini-1 på trods af mange forsøg i løbet af weekenden. Vi har modtaget signaler fra andre satellitter, så vi er sikre på, at vores jordstation fungerer som den skal på alle måder. Desuden holder vi øje med det internationale netværk for radioamatører, hvor der også er flere, som hjælper os med at lytte efter signalet fra Delphini-1, men stadig her mandag formiddag uden held.

Vi fortsætter med at lytte, og vi regner stadig med, at Delphini-1 har det fint i sin bane om Jorden. Vi véd fra tidligere, at det adskillige gange er sket, at kommunikationen med en satellit først er kommet i orden efter uger eller endda måneder.

Fra NASA har vi netop modtaget billedet her, som er optaget fra den Internationale Rumstation ISS i det øjeblik, hvor Delphini-1 bliver sendt ud i sin egen bane om Jorden. Foto: NASA og NanoRacks

Vi vender tilbage så snart vi har nyt! Hjælp os ved at krydse fingre!

Dephini-1 holdet på Aarhus Universitet.