Antistof opfører sig 'normalt', viser resultater fra ALPHA-detektoren på CERN

IFAs Jeffrey Hangst er medforfatter på Nature-artikel

Antibrint er antistof-modstykket til almindelig brint eller hydrogen. En ny undersøgelse viser, at antibrints ladning er neutral, ligesom for almindelig brint. I Big Bang opstod der lige så meget stof som antistof, men mærkeligt nok ser der ikke ud til at være noget af antistoffet tilbage i det synlige Univers. For nyligt er det blevet muligt at studere kunstigt frembragte atomer af antibrint, og et af formålene er at finde eventuelle forskelle til almindelig brint - forskelle som kunne forklare hvor alt antistoffet er blevet af.

Standardmodellen for partikelfysik fortæller os, at antibrint bør være neutral, altså hverken positivt eller negativt ladet, men det er meget svært at måle, om det passer. At fremstille og måle på antibrint er nemlig eksperimentelt meget svært.

I samarbejdsgruppen omkring ALPHA-detektoren på CERN har Jeffrey Hangst fra Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet nu fanget atomer af antibrint, og der er stærke grunde til at mene, at de faktisk som ventet er neutralt ladede. Målenøjagtigheden er forbedret en faktor 20 i forhold til tidligere målinger af det samme.

Vi kender i forvejen ladningen for antiprotonen (som er modstykket til protonen) med samme store nøjagtighed, og det betyder, at vi nu også har fastlagt ladningen for positronen (elektronens anti-modpart) indenfor snævre grænser.

De nye målinger tester de helt grundliggende forudsætninger for kernefysikkens Standardmodel, og med dem i hånden står vi stærkere med hensyn til at afgøre det gamle problem: Hvorfor er der så meget mere stof end antistof i Universet?

Titlen på artiklen er: "An improved limit on the charge of antihydrogen from stochastic acceleration". Den findes på dette link, når embargoen er ophævet onsdag den 20. januar 2016 klokken 19:00 Dansk tid.: http://dx.doi.org/10.1038/nature16491

Yderligere oplysninger: Jeffrey Hangst (Aarhus Universitet, Aarhus, Danmark)

Tel: +41 75 411 4589; E-mail: jeffrey.hangst@cern.ch