Anne E. B. Nielsen udnævnt til lektor

Anne E. B. Nielsen er pr. 1. oktober 2020 ansat som lektor i teoretisk fysik ved Institut for Fysik og Astronomi.

Anne E. Nielsen

Hendes forskning omhandler forskellige fænomener i stærkt korrelerede kvantesystemer. Hun har de seneste år beskæftiget sig meget med den fraktionale kvante-Hall-effekt og anyoner, men hun forsker også i ikke-termiske systemer og studerer dynamikken af kvantesystemer.

Anne har siden 2016 været ansat i en lektor-ækvivalent stilling som uafhængig Max Planck-forskningsgruppeleder ved Max Planck-Institut for Komplekse Systemers Fysik, hvor hun leder gruppen "Quantum many-body systems". Samtidig har Anne været på orlov fra en tenure-track-stilling ved Aarhus Universitet.

Hun er uddannet fra Aarhus Universitet, hvor hun i 2010 fik sin ph.d.-grad. Gennem sin karriere har hun forsket ved både Max Planck-Institut for Kvanteoptik, Max Planck-Institut for Komplekse Systemers Fysik og Stanford Universitet.

Det vil senere blive meldt ud, hvor og hvornår den nye lektor vil holde sin tiltrædelsesforelæsning.