RMS-astrofotos

SONG teleskopet, der står på Teide Observatoriet på Tenerife, har haft besøg af astrofotografen Ruslan Merzlyakov (instagram.com/rmerzlyakov/), som tog nogle smukke billeder på stedet.

Ruslan (23 år), som er født i Letland, er tidligere studerende ved Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet og læser i dag Natur - og Kulturformidling på UCN i Hjørring.

Meget af sin tid bruger han på at finde smukke landskaber i nærheden af Hjørring, som sammen med flotte astronomiske fænomener kan kombineres på utrolig vis og på den måde skaber han mesterværker!

Han har vundet flere priser for sine billeder. Blandt andet "Astronomy Photographer of the Year" i 2018 og 2019 og mange af hans billeder er blevet vist af NASA, National Geographic, Royal Museums Greenwich, Visit Denmark, Visit Norway, TV2, Digital Foto osv.

I 2016, da Ruslan var studerende på IFA, tog han første gang kontakt til astronomigruppen på IFA om et eventuelt samarbejde. Han ville gerne tage billeder i forbindelse med nogle af de projekter, der foregik i astronomi-gruppen på instituttet. I år udmundede et samarbejde med Mads Fredslund Andersen i et besøg på Teide Observatoriet og SONG teleskopet på Tenerife.

Her forevigede Ruslan i midten af juni måned SONG teleskopet i flot harmoni med Mælkevejens farvebånd, som nærmest ser ud til at blive udspyet fra selveste Teide vulkanen.
Billedet, som er taget med et Canon EOS 6D spejlrefleks kamera den 24/6, er en mosaik af i alt 20 billeder. Ét billede, som fanger forgrunden med en eksponeringstid på 30 sekunder og 19 billeder på hver især 60 sekunder som er sat sammen til at danne den fantastiske himmelbaggrund. Kameraet med et Samyang 24mm f/1.4 objektiv og IR filter var monteret på en iOptron skytracker, som kompenserer for Jordens rotation under eksponeringerne.

På et andet billede har Ruslan fanget de flotte blomster i landskabet foran SONG, imens Mælkevejen hænger som en dyne lavt over observatoriet. Den klare "stjerne" lige over Mælkevejens centrum til højre i billedet er planeten Jupiter og den rødlige/gullige stjerne til højre for Jupiter er Antares. Dette billede er sammensat af 4 billeder på hvert 60 sekunder og er taget den 19/6.

Ruslan skal i fremtiden arbejde som områdeudvikler med fokus på astroturisme på Møn og Nyord og har også et ønske om at udvide med besøg til Tenerife. I sin fritid deler han ud af sin viden og erfaring til astrofotoworkshops, som han selv arrangerer og afholder.

Disse billeder og mange flere kan hentes fra song.au.dk/press/