Du er her: AU » Om AU » Institut for Fysik og Astronomi » Aktuelt » Nyheder

Nyheder

27.06.2016 | Institut for Fysik og Astronomi

Forskertalent fra IFA er rejst til nobeltræf i Tyskland

Alexander Holm Kiileric fra IFA deltager i det 66. Lindau Nobel Laureate Meeting i Bodensee, udsendt af Det frie Forskningsråd. Tidligere på året modtog Alexander EliteForsk-rejsestipendiet fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

23.06.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Studerende

To bevillinger fra Det Frie Forskningsråd til IFA forskere

DFF har uddelt 91 millioner kroner til forskere på Science & Technology. Heraf går 2,4 millioner til henholdsvis Alberto Imparato og Henrik Bjerregaard Pedersen.

22.06.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Studerende

Renere kvantemekaniske målinger

Lukas Buchmann, IFA, et al. foreslår i en kommende artikel i Physical Review Letters en ny type synodyn detektor til målinger i kvantemekaniske systemer. Ideen er at fjerne noget af den støj, som nødvendigvis opstår i en måling fordi måleapparaturet altid indvirker på målingen, når man har de fine kvantemekaniske briller på.

Aurelien Dantan modtager bevilling fra Villum Fonden

Bevillingen skal bruges til at ansætte en postdoc i 2 år. En beskrivelse af projektet "On-chip electro-opto-mechanical platforms" er givet nedenfor.

Georg Bruun modtager bevilling fra Villum Fonden

Bevillingen skal bruges til at ansætte en postdoc i 2 år. En beskrivelse af projektet er givet nedenfor.

14.06.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Ny Adjungeret Professor ved Aarhus Universitet - Thomas Tauris

Efter indstilling fra IFAs ledelse og STs dekan, har rektor tildelt Thomas Tauris, Bonns Universitet, titlen Adjungeret Professor ved Aarhus Universitet. Udnævnelsen er en anerkendelse af Professor Tauris’ omfattende arbejder indenfor astrofysikken, med særlig vægt på neutronstjerner, sorte huller og gravitationsbølger. Vi ønsker Professor Tauris…

13.06.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Sapere Aude bevilling til Jill Miwa

Lektor Jill Miwa, Institut for Fysik og Astronomi, har modtaget en bevilling på 7.053.972 kr fra Det Frie Forskningsråds Sapere Aude-program: DFF Forskningleder. Bevillingen går til projektet: Engineering quantum materials for next generation devices: multi-scale patterning and transport measurements by nanoscale four point probe.

10.06.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

På sporet af sorte hullers hemmelighed

Sorte huller bliver mere og mere vigtige for vores forståelse af universet. Der dukker efterhånden sorte huller op alle steder, og vi bliver konstant bedre til at opdage dem. Men hvordan finder man ud af noget om et legeme, som vi slet ikke forstår, og som ikke overholder fysikkens love? Få et bud her.

Dansk fremskridt i at udforske universitets mystiske sorte huller

Mystikken om de kæmpe stjerner, som presset sammen til bittesmå sorte huller, bliver måske lidt mindre i fremtiden efter en ny ide fra Aarhus Universitet

Her er kuglehoben M4 med nogle af de stjerner, som er med i artiklen. Hold markøren over stjernerne for at høre dem. Tonehøjden er blevet ganget med 10 millioner for at gøre stjernesvingningerne hørbare. Med samme skalering ville lyden fra Solen komme op i ultralydområdet. Til højre er en sammenligning af stjernernes størrelse. Jo større stjernen er, des dybere er dens tone.

07.06.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Asteroseismologer lytter til oldtidsfund i Mælkevejen: Vi kan høre de ældste stjerner i vores galakse

En international gruppe af astrofysikere fra universiteterne i Birmingham, Aarhus, Paris, Padua og San Diego og fra Mount Stromlo Observatoriet i Australien har indfanget lyden fra nogle af de ældste stjerner i vores galakse, Mælkevejen. Det er offentliggjort i tidsskriftet Monthly Notices of the Royal Astronomical Society den 7. juni 2016. I…

23.05.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Studerende

30 mio. til kvanteoptik-professorat

Danmarks Grundforskningsfond bevilger 30 mio. kr. til at hente Thomas Pohl fra Max Planck Instituttet til et Niels Bohr Professorat i kvanteoptik på Institut for Fysik og Astronomi

12.05.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Fire Semper Ardens-bevillinger til ST

Carlsbergfondet har netop uddelt ti Semper Ardens-bevillinger til en samlet sum af 117 mio kr. Aarhus Universitet modtager seks af dem, og heraf går de fire til ST-forskerne Jens-Christian Svenning, Jeffrey S. Hangst, Jørgen Kjems og Karl-Anker Jørgensen.

10.05.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Studerende

Nye medlemmer af Videnskabernes Selskab fra Science and Technology

En række forskere fra Aarhus Universitet er blevet optaget i Videnskabernes Selskab i 2016.

Tiden går langsommere 'nede' i et tyngdefelt. Selvom tyngdekraften aftager des længere ind mod Jordens kerne vi kommer, kan man med Einsteins relativitetsteori beregne, at atomerne i midten af Jorden er 2,5 år yngre end ude ved overfladen (Ill: NASA)

21.04.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Studerende, Ph.d.-studerende

Jorden er en større ’tidsmaskine’, end vi troede

Jordens indre er flere år yngre end overfladen. Det har Einsteins generelle relativitetsterori fortalt os længe. En ny gennemregning af problemet viser, at Richard Feynmans beregning fra 1962 skal korrigeres. Istedet for få dage, er Jordens indre 2,5 år yngre end skorpen, fortæller Ulrik Uggerhøj et al.

Et screenshot af et af de mange ScienceAtHome spil, som man kan more sig med, samtidig med, at men hjælper videnskaben fremad.

14.04.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Studerende

Mennesket er den ny supercomputer

Helt almindelige mennesker i alle aldre er med til at løse kvantefysiske problemer ved at spille computerspil. En forskergruppe fra IFA har flyttet grænsen for, hvad der kan lade sig gøre at beregne med computere, og Nature bringer 14. april en artikel om den nye spilbaserede forskning.

Sådan er det at være en planet, som er kommet for tæt på sin stjerne. Atmosfæren koger væk fra planeten og blæses ud i rummet. Tegning: Peter Devine.

11.04.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Studerende

Kom ikke for tæt på stjernerne hvis du er en super-Jord

Kommer man for tæt på ilden, får man brændte fingre. Den gamle talemåde gælder også for exoplaneter i kredsløb om fjerne stjerner. Mia S. Lundkvist og en række andre astronomer, mange tilknyttet Stellar Astrophysics Centre på Aarhus Universitet har vist, at det også gælder i praksis. I en artikel i Nature Communications med titlen "Hot…

11.04.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Studerende

Livets sukker er fundet på komet

De byggesten, der skal til for at skabe liv, er tilsyneladende ’nemme’ at finde ude i Universet. Den spektakulære opdagelse er gjort takket være de informationer, som rumsonden Philae-lander nåede at sende ned til os fra kometen 67P/C-G. Fundet er kommet via et internationalt samarbejde med aarhusiansk deltagelse, og kan rykke ved vores opfattelse…

Ny medarbejder: Frank Daugaard

Frank Daugaard er pr. 1 april blevet en del af support gruppen som ny elektroingeniør

23.03.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Studerende

Dødsensfarlige stjerner - og Solen er en af dem

Det skete i 1859. Det skete næsten i 2011. Det sker igen: Solen går i udbrud i en enorm flare, som kan risikere at ødelægge hele Jordens elektromagnetiske infrastruktur. Det kan endda gå endu værre, advarer Christoffer Karoff og Mads Faurschou Knudsen fra IFA og Department of Geoscience i en ny artikel i Nature Communications. Det ser ud til, at…

16.03.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Ny postdoc: Jacobus Andreas Swartz

Jacobus Andreas Swartz joined the group of Hans Otto Uldall Fynbo on 1 March 2016 as a postdoctoral researcher.

14.03.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Styrk Talentet!

Det er nu igen muligt at tilmelde sig AU’s mentorordning Styrk Talentet!

25.02.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen

EliteForsk-pris til Liv Hornekær

Aarhus-fysikeren finder ny viden mellem de største stjerner og de mindste atomer, og arbejder mod at udvikle teknologi, der kan komme os alle til gode. EliteForsk-prisen er på 1,2 millioner kroner og tildeles d. 25. februar.

25.02.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen

EliteForsk-rejsestipendie til Alexander Holm Kiilerich

Tre ph.d.-studerende ved Science and Technology, heriblandt Alexander Holm Kiilerich, har fået et rejsestipendium på hver 200.000 kr. ved uddelingen af EliteForsk-priser i 2016.

25.02.2016 | Offentligheden / Pressen, Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere

Ny design leder til ScienceAtHome projektet: Jonathan Satchell

Jonathan Satchell er d. 4 januar 2016 blevet en del af CODER gruppen som ny design leder på ScienceAtHome projektet

25.02.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Ny medarbejder: Jens Mikkel Lose Nielsen

Jens Mikkel Lose Nielsen er d. 18. januar 2016 blevet en del af support gruppen som elektronikfagtekniker lærling.

22.02.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Ny postdoc: Juan Omiste

Juan Omiste joined the group of Lars Bojer Madsen on 1st February 2016.

16.02.2016 | Science and Technology, Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Ph.d.-studerende, Studerende, Udvekslingsstudenter

Spark stjernerne igang!

Forskerne David Field og Andrew Cassidy fra IFA og kolleger fra Heriot-Watt Universitetet i Skotland løser gammelt dilemma om stjernedannelse ved at nedkøle kulilte og registrere spontelektricitet.

15.02.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen

Would you like to become a Marie Skłodowska-Curie fellow at our Department?

If you are interested in applying for a Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowship (MSCA-IF) with our department as host, then we would be happy to hear from you.

12.02.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Ph.d.-studerende, Studerende

Varme, der flyder baglæns

Alberto Imparato et. al. viser i Physical Review Letters eksperimentelt at varme kan strømme fra den kolde til den varme ende af et system, uden at der skal udføres arbejde for at gøre det.

08.02.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen

AUFF bevillinger til 3 forskere fra IFA

Henrik B. Pedersen, Jill Miwa og Victor Silva Aguirre modtager bevillinger fra Aarhus Universitets Forskningsfond

01.02.2016 | Offentligheden / Pressen, Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere

Ny lektor: Aurelien Dantan

Aurelien Dantan er den 1. februar 2016 ansat i en lektorstilling

26.01.2016 | Offentligheden / Pressen, Institut for Fysik og Astronomi

Jan Arlt modtager bevilling fra VILLUM FONDEN

Bevillingen på Dkr 4.694.363 er tildelt projektet ”Experiments with Quantum Test Beds”

25.01.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere, Studerende

Antistof opfører sig 'normalt', viser resultater fra ALPHA-detektoren på CERN

IFAs Jeffrey Hangst er medforfatter på Nature-artikel

Victor Silva Aguirre får bevilling fra Aarhus Universitets forskningsfond

Aarhus-astronomerne forbliver i front også når Keplersatellittens afløser TESS begynder at producere data i 2017. Aarhus Universitets Forskningsfond sikrer, med en bevilling til Victor Silva Aguirre på Dkr 1.662.501, at forarbejdet kan gå igang.

25.01.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Ny medarbejder: Mai Korsbæk

Mai Korsbæk er ansat i en tidsbegrænset stilling som sekretær fra den 25. januar 2016

19.01.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Ny laborant: Ivana Baf

Ivana Baf er ansat som laborant i AMS-gruppen fra den 4. januar 2016

15.01.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Studerende

New postdoc - Remo Collet

Remo Collet has joined the Stellar Astrophysics Centre 1 January 2016

15.01.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Victor Silva Aguirre co-authors yet another Nature paper

Strong magnetic fields are frozen into most stars, concludes a.o. astronomers Dennis Stello, Victor Silva Aguirre and Tim Bedding from SAC in Nature paper published on 4. January 2016.

Victor Silva Aguirre co-authors Nature paper

The age of a young to middle-aged star can be determined from how quickly or slowly it rotates, but the relationship breaks down for old stars; models now show that old stars are rotating much quicker than expected, perhaps because magnetic winds are weaker and therefore brake the rotation less effectively.

AGOR cyclotronen på Groningens Universitet, Nederlandene
I detektoren opbremses 16N atomerne, og deres kernehenfald registreres. Kilde: O. Kirsebom, IFA

13.01.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Der er måske for meget 16O i de røde kæmpestjerner, beretter kernefysikere fra IFA

Resultater tyder på 10% større omdannelse fra 12C til 16O i flere typer røde kæmpestjerner. Det kan have store konsekvenser i astrofysikken, og ændrer måske selve Universets størrelse

11.01.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Bevilling fra VILLUM FONDEN

Michael Drewsen (PI), Aurélien Dantan og Alberto Imparato modtager kr. 5.347.319

07.01.2016 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Ny postdoc: Leszek Grzanka

Leszek Grzanka er ansat som postdoc ved Niels Bassler fra 1. januar 2016

18.12.2015 | Science and Technology, Institut for Fysik og Astronomi, Målgrupper, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Sapere Aude-bevillinger til syv yngre forskere på Science and Technology

Det Frie Forskningsråd har netop fordelt DFF-Forskertalent-bevillingerne på godt en halv million kroner hver i karriereprogrammet Sapere Aude. Blandt modtagerne er Mia Sloth Lundkvist.

16.12.2015 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Brian Julsgaard and Klaus Mølmer co-author Nature Nanotechnology article

Nature Nanotechnology article demonstrates record sensitive spin detection - a practical spin-off of research in quantum computing by Brian Julsgaard and Klaus Mølmer.

17.11.2015 | Offentligheden / Pressen, Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere

Lars Bojer Madsen co-authors Science paper

Lars Bojer Madsen co-authors Science paper on the measurement and control of attosecond charge migration

02.11.2015 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Mads Fredslund Andersen har vundet IFA Ideas-konkurrencen og får tildelt 50.000 kr. til sit projekt

Idéen bag det vindende IFA Ideas-projekt i 2015 er at drage ekstra fordel af SONG-teleskopet, der står et af de bedste steder i verden til at lave astronomiske observationer.

22.10.2015 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen, Arrangement

FemtoLab National Symposium

Sign up for the 25th 52Lab Symposium with the title: The future of Femtosecond lasers - the next 25 years

21.10.2015 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Ny laborant: Mette Sand Kalaee

Mette Sand Kalaee er ansat som laborant i AMS-gruppen fra den 1. oktober 2015.

19.10.2015 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Ny medarbejder: Heidi Pedersen

Instituttet har ansat Heidi Pedersen til Informationen, da Birthe går på pension i december.

08.10.2015 | Institut for Fysik og Astronomi, Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Michael Drewsen valgt til Fellow of the American Physical Society

Michael Drewsen er af APS blevet valgt til Fellow of the American Physical Society efter anbefaling fra Division of AMO Physics.

Viser resultater 1 til 50 ud af 433