Viden om - med Jørgen Christensen-Dalsgaard

Jørgen Christensen-Dalsgaard, professor ved Institut for Fysik og Astronomi, fortæller i DR's program Viden om, hvordan satellitten Kepler leder efter planeter, der ligner Jorden, og forhåbentlig har liv. Kepler blev opsendt i 2009 og måler uafbrudt på 170.000 stjerner, hvoraf man forventer, at omkring 50 vil vise sig at ligne Jorden. Jørgen Christensen-Dalsgaard står i spidsen for ca. 300 forskere fra hele verden, som arbejder under NASA's Kepler rummission. Missionens vigtigste formål er at finde nye planeter, hvor betingelserne for liv er til stede. Jørgen Christensen-Dalsgaard leder den del af Keplerprojektet, som skal sørge for at bestemme planeternes størrelse og alder ved hjælp af asteroseismologi.

Se udsendelsen på følgende direkte link dr.dk fra 19. januar 2010.

Image credits: NASA. Billedet viser et lille udsnit af Keplers synsfelt.