Studenterkollokvium - Stig Elkjær Rasmussen: Efimov fysik og hvordan man gætter sig til løsninger af kvantemekaniske systemer

Torsdag 27. april 2017,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

Stig Elkjær Rasmussen

Supervisor: Aksel Stenholm Jensen

Date student colloquium: 27/4 - 2017 kl 14

I 1970 forudsagde den sovjetiske fysiker Vitaly N. Efimov at resonante to-legeme kræfter giver anledning til en uendelig serie af tilstande i et tre-legeme system. Først 36 år senere, i 2006, blev dette bekræftet i en ultrakold gas af cæsium atomer. Disse systemer er ofte Borromean bundet, det vil sige at de tre partikler vil være bundet, men fjerne man en partikel er der ikke energi nok til at de resterende to er bundet (se billede for en klassisk udgave af dette i form af Borromean ringe).

I dette kollokvium redegøres der for, hvad der menes med den originale Efimov effekten, samt, hvordan Efimov fysiken kan udvides til flere (ikke nødvendigvis identiske) partikler. Der vil også blive forklaret, hvordan man konkret kan beregne sig til løsningen af sådanne få-legeme systemer, ved blot at gætte! Sidst, men ikke mindst, vil der blive fremlagt konkrete beregninger af få-legeme Efimov systemer ved netop denne omtalte stokastiske metode.