Studenterkollokvium - Simon Peter Slot Jessen: Vulcan - Solsystemets 9. Planet?

Mandag 22. oktober 2018,  kl. 15:15 - 16:00

Supervisor: Simon Albrecht

Hvad skal man gøre, når ens data ikke stemmer overens med teorien? Den Videnskabelige Metode dikterer, at man dropper sin teori og prøver at finde en alternativ. Men hvad nu, hvis den teori men er ved droppe er selveste Isaac Newtons teori om tyngdekraft?

Til mit studenterkollokvium vil I høre om, hvordan det gik til, da adskillige astronomer sad med netop disse spørgsmål, da de observerede Uranus bevægelse over nattehimlen. Den franske astronom Urbain Le Verrier forudsagde, at der fandtes en uopdaget planet, der kunne forklare Uranus afvigelser. Han havde ret, og formåede derved at opdage planeten Neptun -ikke med et teleskop, men ”med spidsen af sin fjerpen”.

Da man senere fandt ud af, at heller ikke Merkurs bane fulgte Newtons forudsigelser var Le Verrier igen på pletten. Han foreslog, at der eksisterede en 9. planet i Solsystemet - Vulcan. Men havde han ret igen, eller burde han i virkeligheden have gået tilbage og stillet spørgsmålstegn vil Newtons teori?

Glem alt, hvad du ved om Solsystemet i dag, og tag med på en lille tidsrejse gennem vores forståelse af vores eget lille nabolag i Universet.