Studenterkollokvium - Simon Gudemoos Jakobsen: Den femte kraft

Vejleder: Hans Fynbo

3. november kl 15.15
Fysisk Auditorium

Standardmodellen er til dags dato, den nok mest succesfulde teori til at give eksperimentielle forudsigelser indenfor partikelfysik. Derfor er det en almindelig misforståelse, at den bagvedliggende teori er ufejlbarlig. Desværre forholder det sig ikke sådan og der er flere problemer, som standardmodellen ikke kan forklare. Derfor søger man ihærdigt efter udvidelser til standardmodellen, som kan løse dette.

I nye målinger, lavet af ungarske forskere, ser man tendenser, som ikke kan forklares af af kendt teori fra standardmodellen. I stedet har det vist sig, at disse tendenser kan forklares ud fra en ny femte kraft og dermed også eksistensen af en ny partikel. Men hvad er denne nye femte kraft?