Studenterkollokvium - Nicholas Jannsen: Aktive Galaksers Super-tunge Sorte Huller

Torsdag 1. marts 2018,  kl. 15:15 - 16:04

Fys. Aud.

Supervisor: Hans Kjeldsen

I dette studenterkollokvium vil jeg berøre de astrofysiske aspekter vedrørende aktive galakser og de supermassive sorte huller, som er den centrale drivkraft for galakserne. Vi ser nærmere på den lidt turbulente opdagelse af disse galakser, og hvordan galaksernes observationelle diversitet kan beksrives med en forenet model.  I beskrivelsen af de observationelle evidenser af supermassive sorte huller, vil vi se nærmere på sorte hullers egenskaber og miljøet, der gør sig gældende for kernen af en aktiv galakse. Hertil vil vi dykke ned i dannelsesprocessen af galakserne, de mest centrale komponenter af en aktiv galakse, samt nogle af de relativistiske effekter vi observere. Vi vil endvidere bygge ovenpå den simple forenede aktiv galakse model, og diskutere det tilsyneladende samspil mellem værtsgalaksen og det supermassive sorte hul. Slutteligt runder vi af med hvad vi kan forvente for fremtiden indenfor feltet.