Studenterkollokvium - Maria Harbo Overgaard: På kildejagt i prostata - In vivo dosimetri i brachyterapi

Torsdag 4. maj 2017,  kl. 14:15 - 15:00

Maria Harbo Overgaard

På kildejagt i prostata - In vivo dosimetri i brachyterapi

Supervisor: Jacob Graversen Johansen

Date student colloquium: 04-05-2017, 14:15

Hvert år rammes over 30.000 mennesker af kræft i Danmark. Kampen for at finde kuren mod den er stadigvæk ikke vundet, men mange metoder bruges til at holde kræften i skak og til at få ram på den, før den får ram på os.

Disse metoder er dog ikke uden risici. En af metoderne er brachyterapi, som er en behandlingsform, hvor radioaktive kilder placeres tæt på tumor. Som billedet viser, giver dette en meget lokaliseret bestråling (top), modsat stråling med udefrakommende stråle-beams (bund). Brachyterapi er afhængig af stor positionel præcision i indsættelse af de radioaktive kilder. Rammer man forkert, kan man risikere at ramme vigtige organer med højenergisk stråling.

På Aarhus universitetshospital, forsker hospitalsfysikere i, hvordan brachyterapi kan forbedres, både i forhold til at effektivisere kræftbehandlingen og reducere følgeskader på sundt væv. Dette foredrag giver indblik i hvad brachyterapi er, og hvad hospitalsfysikerne gør for at minimere risici ved brachyterapi.