Studenterkollokvium - Laura Patricia Kaplan: Strålebehandling af lungekræft – en ny metode til forbedring af forløbet

Torsdag 14. september 2017,  kl. 14:15 - 15:00

Fys. Aud.

Supervisor: Lone Hoffmann, Ditte Sloth Møller, Ulrik Vindelev Elstrøm

Mange faktorer kan skabe usikkerheder og fejl I strålebehandling af lungekræft. Især anatomiske forandringer af patienten under behandlingsforløbet kan forandre den planlagte fordeling af strålingsdosis. Man følger sådanne forandringer ved at tage såkaldte cone beam CT (CBCT) billeder hver dag. Det er dog ikke muligt, at beregne den givne strålingsdosis på CBCT med de same metoder som på et regulært CT billede, da billedkvaliteten er meget forskellig på de to modaliteter. Jeg vil fortælle om en ny kalibreringsmetode, der (forhåbentligt) vil gøre det muligt, at beregne strålingsdosis på de dagligt tagne CBCT billeder, så man direkte kan se følgerne af forandringer I patienten. Dette vil gøre det nemmere at afgøre, hvornår dosisplanen skal ændres, og vil kunne mindske bivirkninger ved behanlingen og øge chancen for at kontrollere tumoren.