Studenterkollokvium - Lasse Leth Skovsgaard Berthelsen: Ekstremt nedbør: Asteroider, kometer og meteorer

Torsdag 4. april 2019,  kl. 15:15 - 16:00

Fys. Aud.

Komet Lovejoy set fra ISS i december 2011.

Supervisor: Christoffer Karoff

Gennem tiderne er Jorden blevet bombarderet med utallige meteorer og asteroider, og man har siden antikken set kometer på himlen og tilskrevet dem gudernes vrede.

Jorden bliver dagligt bombarderet med disse sten fra det ydre rum, og faktisk rammes Jorden af ca. 100-300 tons sten hver eneste dag. Heldigvis er det så små sten, at vi blot ser det som stjerneskud. En sjælden gang imellem kommer der dog store asteroider og meteorer mod os som forsager stor skade, senest i februar 2013 hvor en ca. 20 meter lang asteroide fløj ind over Rusland og eksploderede. Dette var blot en lille meteoride i forhold til kæmperne på flere kilometer, som jævnligt passerer tæt forbi os.

I dette studenterkollokvium vil jeg gå i detalje om detektion af asteroider og kometer, og gå i dybden med, hvordan vi forsvar mod disse himmellegemer, både i virkeligheden og i blockbuster-film fra 90'erne. Metoderne til at forsinke og sågar destruere disse himmellegemer vil blive analyseret, og sammenlignet med de metoder der bliver brugt i katastrofefilm.