Studenterkollokvium - Khaled El-Ozin: Ekstreme exoplaneter: Virkelighedens Tatooine og Hot Jupiters

Torsdag 7. marts 2019,  kl. 14:15 - 15:00

En kunsters opfattelse af Tatooine planeten Kepler-1647b, som kredser omkring på stjerner.

Supervisor: Simon Albrecht

Vi har alle reflekteret over om, der findes liv andre steder i universet. Man startede med at søge efter liv på de andre planeter i solsystemet, hvorefter blikket blev rettet mod planeter, der kredser omkring andre stjerner end solen, de såkaldte exoplaneter. Siden 1995, hvor den første exoplanet 51 Pegasi b blev opdaget omkring en sollignende stjerne, er mere end 3900 exoplaneter blevet opdaget og bekræftet. Denne søgen efter liv på exoplaneter har i stedet ført til opdagelse af ekstreme typer af exoplaneter, såsom de såkaldte Hot Jupiters og Circumbinary planeter også kaldet Tatooine planeter dvs. planeter, der kredser omkring to stjerner ligesom Tatooine fra Star Wars. Disse exoplaneter er så ekstreme, at det ifølge de eksisterende teorier om planetdannelse ikke burde eksistere.

Disse exoplaneter vil derfor være fokusset i dette kollokvium, hvor spørgsmål såsom, hvad er en exoplanet? Hvor mange er blevet fundet? Hvordan bliver de opdaget? Hvad er Hot Jupiters og Circumbinary planeter? Hvad gør dem ekstreme? Hvordan ser fremtidsudsigterne ud for opdagelse og undersøgelse af exoplaneter? vil blive besvaret.