Studenterkollokvium - Kenneth Lund Andersen: Hvordan tilbereder man den perfekte bøf?

Mandag 26. september 2016,  kl. 15:15 - 16:00

Hvordan tilbereder man den perfekte bøf?

Kenneth Lund Andersen

Vejleder: Steen Brøndsted

26. september 2016, klokken 15.15
Fysisk Auditorium

Er det virkeligt en videnskab at tilberede en bøf eller handler det kun om passion, kreativitet og erfaring? Jeg vil forsøge at beskrive den perfekte bøf og derefter hvordan vi ved hjælp af fysikken, kemien og sikkert også en smule biologi, kan sikre os at vi opnår det perfekte resultat. Vi skal lære at måle temperatur meget nøjagtigt, samt at kontrollere denne til vores ønskede kernetemperatur. Vi kommer omkring sous vide teknikken, enzymatiske processer i bøffens indre og Maillard-reaktioner på bøffen overflade. Som afslutning skal vores bøf også stifte bekendtskab med en balje flydende kvælstof og en med gryde kogende olie. Hvordan denne samling af underlige teknikker og biokemiske processer kan give os den perfekte bøf, vil stå tydeligt for enhver og oplevelsen vil forhåbentligt være både visuel og appetitlig.