Studenterkollokvium - Henriette Elisabeth Lund: Smukke Aurora

Mandag 9. april 2018,  kl. 15:15 - 16:00

Vejleder: Jon Merrison

Aurora er et smukt fysisk fænomen, der har fascineret mennesket i tusindvis af år. Et hulemaleri fundet i Frankrig viser, at mennesket faktisk har kendt til Aurora i mere end 30.000 år. I begyndelsen blev Aurora af nogle kulturer anset som et tegn på enten held eller krig og død. Andre mente, at lyset skyldtes hvalrosspøgelser, der spillede bold med et uheldigt menneskes skelet. Den moderne fysiske forklaring er ikke helt så dramatisk, men kræver til gengæld forståelse af både planetens magnetfelt, solens fysik og solvinden. Solvinden er i sig selv interessant, ikke kun fordi den leder til dannelsen af Aurora, men fordi den kan have stor indflydelse på vores liv på jorden. Aurora er ikke et fænomen, der udelukkende opstår på jorden, men er f.eks. også observeret på andre planeter i solsystemet, og det kan tænkes, at Aurora i fremtiden kommer til at spille en vigtig rolle i udforskningen af Exoplaneter.