Studenterkollokvium - Andreas Bek Nygaard Hansen: Modified Gravity

Mandag 28. oktober 2019,  kl. 15:15 - 16:00

En illustration af rum-tiden omkring et såkaldt ”hvidt hul” eller ”ormehul”. Disse er løsninger til Einsteins ligninger men kollapser for hurtigt til at noget kan komme igennem. Ved at modificere Einsteins ligninger er det dog muligt at stabilisere et hvidt hul uden at skulle introducere eksotisk stof med negativ energitæthed. Billede fra www.rtve.es

Supervisor: Steen Hannestad

I de mest fremhærskende kosmologiske modeller er der til stadighed et stort problem, der har været uløst i flere årtier; Vi ved simpelthen ikke hvad størstedelen af Universet består af. Disse ukendte bestanddele påtager sig roller som ekstra masse (mørkt stof) og kilden til Universets udvidelse (mørk energi). Man har i lang tid søgt efter hvad både mørkt stof og mørk energi er, og flere mulige teorier er også kommet frem. Kunne svaret på dette problem dog rent faktisk ligge i vores fundamentale beskrivelse af tyngdekraften - generel relativitetsteori? Det viser sig at visse korrektioner til Einsteins ligninger muligvis kan forklare Universets udvikling helt uden ukendte bestanddele. Jeg vil i denne præsentation forklare de mest almindelige korrektioner til generel relativitetsteori, hvilket er infrarøde korrektioner, som ændrer tyngdekraften over større afstande. Jeg vil herudover komme ind på de observerbare forskelle fra den almindelige kosmologi.