Ny Professor: Thomas Pohl

Med støtte fra Danmarks Grundforskningsfond ansættes Thomas Pohl i et Niels Bohr Professorat i teoretisk atomar, molekylær og optisk fysik ved IFA.

Thomas Pohl modtog sin ph.d. i fysik i 2005 fra Max Planck Institute for the Physics of Complex Systems i Dresden, Tyskland. Efterfølgende blev han tildelt et ITAMP Postdoctoral Fellowship 2005 af Institute for Theoretical Atomic Molecular and Optical Physics ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics i Cambridge, USA. Siden 2008 har han være gruppeleder ved Max Planck Institute for the Physics of Complex Systems hvor han var leder af en uafhængig gruppe ved the Finite Systems Department

Thomas ansættes under et Niels Bohr Professorat i teoretisk atomar, molekylær og optisk fysik, finansieret af Danmarks Grundforskningsfond. Under Niels Bohr professoratet i “Many-Body Quantum Optics in Correlated Matter” vil han sammen med sin gruppe studere forskellige spørgsmål og fænomener relateret til vekselvirkningen mellem lys og andre kvantesystemer, så som kolde ioner, Rydberg atomer og molekyler, kvantegasser og væsker eller halvleder excitoner.

Yderligere informationer kan findes her: 30 mio. til kvanteoptik-professorat

Og på Danmarks Grundforskningsfonds hjemmeside: Her er de seks nye Niels Bohr Professorer

Vi byder Thomas velkommen på instituttet.