Mads Fredslund Andersen ansat som ny manager af SONG projektet

Stellar Astrophysics Centre har ansat Mads Fredslund Andersen i en 4-årig stilling som SONG manager med start pr. 1. april 2018.

Et kendt ansigt på IFA, Mads Fredslund Andersen er ansat for de næste 4 år som teknisk leder af SONG teleskopprojektet.

Mads har siden 2010 været tilknyttet SONG projektet, hvor han blandt andet har udviklet størstedelen af den software, der får SONG teleskopet på Tenerife til at observere automatisk hver nat.

Mads’s opgaver bliver blandt andet at lede og styre udviklingen og driften af teleskoperne i hele SONG netværket, som består af teleskopet på Tenerife og de planlagte fremtidige teleskoper i Kina og Australien.

Mads fortæller: "Jeg har udviklet langt den største del af den software der får vores teleskop på Tenerife til at fungerer 100% automatisk, så det bliver rigtig spændende at få udvidet vores netværk til at inkludere flere teleskoper. SONG teleskopet på Tenerife er I dag et af de mest automatiserede teleskoper I verden, men at udvikle SONG projektet til at inkludere flere teleskoper, som også skal være automatiske og som skal ”snakke sammen” er en stor udfordring.

Det bliver enormt spændende at få startet op i Australien, hvor vi på AU/SAC skal nydesigne og bygge en fiberfødet spektrograf. Vi kan ikke helt genbruge det, vi har fra Tenerife og fra Kina, hvor lyset ledes til spektrografen via fastspændte spejle. Det første SONG teleskop i Australien findes allerede, men er kun et 70cm teleskop i forhold til de 1m store teleskoper vi har i Kina og på Tenerife. Derfor bliver der også nogle andre udfordringer på den front og vi har en ansøgt om yderligere 2 teleskoper, som med fibre kan kobles på den samme spektrograf vi bygger, for så at samle lys nok til at være sammenlignelig med de andre 1m store teleskoper.

Med prototypen på Tenerife har vi erfaret og lært en masse omkring hvad der har fungeret godt og hvad der har fungeret mindre godt. Disse erfaringer bygger vi selvfølgelig ind i den nye spektrograf, så den kan blive endnu mere optimeret end den ellers meget velfungerende spektrograf vi har på Tenerife.

Det har ofte været nødvendigt med flere årlige ture til Tenerife for at foretage vedligeholdelse af instrumenterne og installere opgraderinger.

Vores fokus det næste års tid bliver hurtigst muligt at få teleskopet i Australien op at køre ved at få bygget, testet og verificeret den nye spektrograf her på instituttet i Aarhus.

Derefter bliver den sendt til Mt. Kent Observatoriet i Queensland nær Brisbane, hvor der bliver en ”on-site” test fase. Her skal alt finjusteres og automatiseres før vi som endnu en stor udfordring skal inkludere teleskopet i netværket.

Vi har haft store udfordringer med teleskopet i Kina, som ellers har produceret data i rigtig fin kvalitet. Teleskopet og spektrografen der er endnu ikke gjort automatisk, så der har været nogle studerende fra Kina til stede som har udført observationerne manuelt.

Mit håb for de næste 4 år er at vi får teleskopet i Kina til at fungere på nogenlunde sammen niveau som teleskopet på Tenerife. Derudover regner jeg med at vi får teleskopet i Australien op at køre og måske endda få koblet yderligere to teleskoper på spektrografen, så vi kompenserer for det mindre teleskop. Sidst men ikke mindst håber jeg at vi måske når at starte op et nyt sted og noget tyder på at det nye sted kan blive Hawaii.

Jeg er også spændt på at se det samarbejde vi kommer til at have med TESS missionen, da vi har et stort sammenfald i de stjerner vi undersøger og kan undersøge. Dermed kan vi ved at kombinere observationer med SONG teleskoperne og TESS satellitten få en større forståelse af de stjerner vi ser på."

Der er meget mere baggrund på SONG projektets egne hjemmesider.