IFA Ideas - Mads vandt igen

IFA Ideas 2017 blev vundet af Mads Fredslund Andersen fra Stellar Astrophysics Centre med et forslag om forbedret lys og optageudstyr til det lille videostudio, som findes på IFA

Mads forklarer en detalje

Mads har været primus motor i produktionen af en serie korte videoklip, hvor vi forklarer grundliggende principper i astronomi og baggrunden for nogle af de aktuelle astronomiske nyheder. Målgruppen er elever og andre med interesse, men uden faglig baggrund, og videoerne er ganske korte - 3-6 minutter. Alle videoklippene kan findes på YouTube-kanalen 'Astronomi - Aarhus Universitet'.

Videoerne er hovedsagelig på dansk, og de er allerede blevet rigtig godt modtaget. Nye temaer bliver sendt ud på kabelkanalen Aarhuskanalen, og flere af klippene har været brugt af Videnskab.dk i forbindelse med astronomiske pressemeddelelser.

Vi holder videoerne på et meget enkelt niveau, uden for mange tekniske kunstgreb, som tager lang tid at producere. Istedet prøver vi at være meget aktuelle, og have en kort produktionstid.

I ansøgningen til IFA Ideas 2017 har Mads Fredslund Andersen foreslået, at der bliver anskaffet bedre lamper og bedre muligheder for at redigere videoerne, så det bliver endnu hurtigere og lettere at producere nyt fra astronomiens og rumforskningens verden.