IFA IDEAS 2014

Dette års IFA IDEAS-støtte går til et projekt omhandlende datering af elgen.

Dette års IFA IDEAS-støtte går til et projekt omhandlende datering af elgen. Og hvorfor nu det? Elgen var et yndet jagtdyr i den ældre stenalder, og havde stor betydning for vores forfædre. Den optræder i datidens kunst og i dagligt madaffald, og derfor bliver måltidsrester eller artefakter af elgknogler ofte dateret. Da elgen for en stor del lever af vandplanter, er det imidlertid muligt at vores tidligste historie er tidsfæstet helt skævt. Der er tale om en mulig fejlbestemmelse på flere tusinde år, som kan skyldes at kulstof-14-dateringer af materialer fra ferskvand kan indeholde dateringsfejl; friskfangede fisk kan have en ”kulstof-14-alder” mellem 600 og 3000 år!

Projektet er ledet af Bente Philippsen, som vil indhente materialer til dateringen der skal foregå i AMS-laboratoriet.

Instituttet støtter projektet med 40.000 kr.

Vi takker for alle seks forslag til årets IFA IDEAS-pris.